Інноваційна і проєктна діяльність в ЗДО
Невід’ємною частиною освітньої діяльності в закладі освіти є упровадження інноваційних освітніх технологій, зокрема:
- навчання читанню за методикою М.Зайцева;
- елементів розвивального навчання за системою Ельконіна-Давидова;
- універсальних паличок Кюізенера та блоків Дьєнеша;
- елементів педагогіки ТРВЗ;
- авторського досвіду Л.Шульги з розвитку творчих здібностей дошкільників на заняттях з малювання;
- системи інтелектуальних ігор Б.Нікітіна, О.Гайштута, Барташнікових;
- курсу «Логіка світу» І. Стеценко;
- інтелектуальних ігор «Рендзю», «Отелло», «Го»;
- інтегрованого навчання за Н.Гавриш;
- методики Н.Гавриш з художньо-мовленнєвого розвитку;
- елементів методики К.Орфа, спадщини В.Сухомлинського на заняттях музичної діяльності;
- авторської програми М. Єфименко «Театр фізичного виховання та оздоровлення дітей» на заняттях з фізкультури.
Завдяки системному упровадженню інновацій вихованці закладу є інтелектуально розвиненими, мовленнєво активними, нестандартно мислячими, комунікабельними, розкутими, допитливими, добрими, щирими – справжніми Пізнайками.
Сьогодні проектна діяльність як інноваційна освітня технологія викликає особливий інтерес у педагогів, дітей та їх батьків. Ми ґрунтовно підійшли до упровадження методу проектів, зокрема:
- технології психолого-педагогічного проектування (П3-технології за Т.Піроженко);
- творчої проектної діяльності (з використанням книг Л.Зазуліної «Педагогічні проекти», М.Романовської «Метод проектів у навчальному процесі», Г.Ващенко «Загальні методи навчання»).
З досвіду роботи сміливо можемо сказати, що завдяки упровадженню методу проектів значно зросте рівень освітнього процесу з дітьми, у повному обсязі зреалізуються програмові завдання, підвищиться фахова майстерність педагогів, а творча взаємодія всіх його учасників не залишить байдужими один до одного.
Л.Шершун, директор ЗДО №2
Навчаємо ощадливості
З метою реалізації завдань навчального курсу «Дошкільнятам освіта для сталого розвитку» творчо упроваджуємо проектну діяльність у процесі узагальнюючих інтегрованих занять зі старшими дошкільниками. До вашої уваги презентуємо інтелектуальні карти-схеми як результат розумової та продуктивної праці дітей на заняттях.
Такі проекти дозволяють зреалізувати не лише завдання економічного, соціального та екологічного спрямування, які є домінуючими у навчальному курсі, а й інші: мовленнєвого, логіко-математичного, художньо-естетичного, креативного.
Метою проектів «Добробут», «Сімейна економіка» є ознайомлення дітей з поняттями «сімейна економіка», «сімейний бюджет», «оплата праці», їх раціональне використання та ощадливе ставлення до них, соціалізація дошкільників у навколишньому середовищі, поступова підготовка до входження в доросле життя.
Як ви бачите, це складні завдання для розуміння старшими дошкільниками економічних понять. А за допомогою таких великих ілюстрованих інтелектуальних карт-схем ми значно полегшуємо розуміння дітьми цих понять, робимо інформацію доступною та зрозумілою, наглядною та практично відпрацьовуємо дії.
Проекти можуть бути різними за видами, тривалістю, кількістю учасників. Все залежить від творчості вихователя та вміння його організувати довкола себе не лише дітей, а й їхніх батьків, колег. Але ми говоримо про проектну діяльність дітей саме під час інтегрованих занять за навчальним курсом.
Для прикладу: «Як же відбувалося знайомство старших дошкільників з одним із найголовніших понять для сім’ї, родини та навіть країни – бюджетом?».
У процесі створення проекту «Сімейна економіка» діти знайомляться з сім’єю, яка складається із тата, мами, дідуся, бабусі, усіх працюючих дорослих та трьох дітей: дошкільника, школяра, студента. Усі їхні зароблені кошти складають бюджет сім’ї, який розподіляється наступним чином: на продукти харчування, засоби гігієни, навчання, відпочинок, одяг, лікування, комунальні витрати, проїзд. Діти та вихователь можуть ще запропонувати інші необхідні витрати коштів, виходячи з побуту та традицій кожної сім’ї. Для прикладу – це купівля побутової техніки, ремонт та оновлення різних речей, тощо. При цьому може відбутися певний розрахунок витрат дітьми.
Важливо звернути увагу, що кошти потрібно витрачати на корисну їжу та необхідний одяг, бажано з натуральних тканин. Предмети розкоші та надмірна кількість іграшок не сприяють ощадливості, а шкідлива їжа шкодить здоров’ю. Взаємодопомога у сім’ї сприяє економії часу, грошей та позитивному емоційному стану. А що ще допомагає економити гроші? Це ремонт власними руками, консервування, пошиття одягу зі старих речей, виготовлення поробок, іграшок з покидькового матеріалу, тощо. Економне використання води, світла, газу, утеплення будинків сприяє заощадженню не лише грошей, а й природних ресурсів.
Як же розподілити зекономлені кошти? На них можна відпочити, придбати необхідну побутову техніку, нове житло, використати на доброчинність.
У процесі створення такого проекту діти навчаються не лише економному ставленню до грошей, а й економному використанню природних та енергоресурсів, а саме: бережному ставленню до природи, електроенергії, води і тепла, сортуванню сміття, збиранню макулатури, іншому.
Отож виходить, що тематичний цикл до навчального курсу ми можемо продовжити темою «Сімейна економіка», яка включатиме у себе яскраво виражені підтеми:
1.«Бюджет сім’ї та його використання».
2.«Корисні та шкідливі речі. Що добре, а що погано?».
3.«Створення нового власними руками».
4.«Взаємодопомога та доброчинність».
5.«Енергоресурси та їх збереження».
6.«Я і природа».
Завершивши проект «Сімейна економіка», можемо розпочинати «Добробут». Успіхів!
З досвіду роботи вихователів Т.Кашпурової, Л.Черкас